Hm, dlouho jsem si nevystřihnul žádnou úvahu! Nyní je vcelku
okurková sezóna a já již delší dobu přemýšlím o českém dýmkaření jako celku a
věru, stále je zde pořádná kupa práce. Ano, dýmkaření je teď trendy. Slovo
trend však neznamená automaticky posun vpřed. Dafuq? Pojďte se zamyslet se
mnou. Co české dýmkaření povýší na novou úroveň?
V krátkosti k tomu trendu, bando. Když to vezmu kolem a polem, dýmkaření je v České republice +– 20 let. Během té doby vyrůstalo v undergroundu čajoven, až dozrálo do podoby, v jakém jej známe dnes. Ve světe internetu se zabydlelo skvěle, a právě tato síť napomáhá expanzi vodních dýmek nejviditelněji. Mé dílo a další projekty se snaží, abyste kouřili lépe než kdy dříve. V každém větším městě vyrostla čajovna či dýmkařský podnik, naše dýmky poutají pozornost v zahraničí a tabáků z různých zemí k nám proudí více než pracovních autobusů s Albánci. České dýmkaření žije a roste. To je správně. Abychom se zařadili mezi dýmkařské velmoci, chybí nám několik věcí. A Kubík vám jich pár vypíchne.
1) Znovuzrození čajoven
Co potřebujeme? Lepší kvalitu dýmkaření v čajovnách!
Trochu jim ujíždí vlak, co? Minimálně v oblasti dýmkaření je tomu
tak. Čajovna je místem, kde se většina z nás s dýmkařením seznámila. Pokud
nepočítáte dýmku od hodného strejdy Ibrahíma z vaší dovolené v Egyptě. Je
pravda, že koncept čajovny nebyl vždy jen o vodních dýmkách, ale z ekonomického
hlediska na ně spousta čajoven spoléhá. Podle toho by to taky mělo vypadat, že?
Ne. Většina dnešních čajoven stále žije v roce 2007. Al Fakher a Nakhla all the
way, přibylo k tomu jen Medité. Dýmky Top Mark, Aladin. Papírové, sem tam
silikonové hadice. Čtyři roky zvětralé, „čerstvé“ čaje a blátivý kuskus (slza
ukápla). Neochota učit se novým věcem. Čajovna bývala nositelem dýmkařského
zážitku. Dnes ji z tohoto piedestalu vytlačují shisha bary, lounge a dýmky
integrované do všemožných podniků.
Když se podívám do nabídky většiny čajoven... |
Vést v dnešní době legální, tabáky i dýmkami narvaný a dobře
situovaný podnik není žádný med. Většina podniků je postavena před volbu,
jestli dělat průměrný podnik v souladu se zákony či rozvířit vody ilegálního
tabáku a narvat do toho maximum. Čajovny se v tomto ohledu drží spíš při zemi.
Co lze udělat jinak?
Vyvětrejte si, odežene to pryč ten odér ze zatuchlých koberců a
vonných tyčinek. Český dýmkař se změnil, jeho nároky na kvalitu vzrostly.
Uspokojte jeho potřeby. Když nelze soupeřit s pašovaným tabákem, nabídněte
alespoň kvalitní dýmkařské vybavení, pravidelný servis, jednou za čas
ochutnávku zahraničního tabáku. Nebudu vám radit jak na čaje, od toho jsou
povolanější mistři. Oživte svůj koncept, čajmeni. Je ve vašem městě problém dát
si dobrou dýmku, než zakručí bříško k obědu? Upravte provozní dobu. Všímáte si,
že se všude rojí pracanti s notebooky? Nabídněte jim k práci dýmku, nakorběte
wi-fi a připravte jim sezení tak, aby mohli pohodlně, u dýmky a čaje, pracovat.
Nechodí k vám lidi na dýmky? Vezměte je k nim formou různých pop-up projektů
(tvl, kde já na to chodím), festivalů a kulturních akcí.
Česká čajovna je světový unikát. Když už jsme tady 20 let něco
budovali, nenechme to zakrnět a zmizet. Ten příslovečný vlak ujíždí a další už
možná nepřijede. Změna je život, tak se přizpůsobte a pracujte na sobě, neboť
silnější pes mrdá a počet dýmkařů narůstá. Když jsme u toho, dýmkařů je stále
nejvíce v čajovnách. Nabídněte jim dobrou dýmku a uděláte pro růst této
komunity mnohem více než písmenka potící bloger.
2) Tvoř, vyráběj a müsli
Co potřebujeme? Nové české vodní dýmky a příslušenství!
Více než 10 let již táhnou čeští výrobci naše dýmkaření kupředu.
Ať už na tuzemské či zahraniční scéně, jsme vidět. S otevřenou myslí, kapitálem
a novým/vylepšeným pojetím vodních dýmek se stále více lidí pouští do výroby
vlastních kouřostrojů a příslušenství. No, i když. Otevřená mysl občas schází,
stejně jako naslouchání komunitě. Někdo do toho rve statisíce, jiní si brousí
na soustruhu vlastní ruce. Zcela nové koncepty vznikají vzácněji než beďary v
podpaží. Heh, nikdo není dokonalý. Proto jsem rád, že českým projektům daří
navzdory tomu, že to někdy zcela nevychytají. Když se to povedlo Meduse, Shisha
Original, insahAR, Hydrogenu, Marvinům, OmniWorks, Manapipes, Nebulle, Your
Shisha a Rhookah VM, můžete se poštěstit i vám.
Jak se cítím, když vidím nový český výrobek (občas :D) |
Produkce vlastních dýmek a příslušenství začíná s papírem a tužkou
v ruce. Nápad převalujete v hlavě, brousíte detaily a ptáte se na názor jiných
dýmkařů. Postupně dojdete až k prototypové fázi, která je relativně nákladná
(materiály, nové postupy, odlitky atd.). Přetavit však prototyp ve finální
produkt a celou myšlenku ve fungující podnikání, to chce čas, trpělivost,
peníze a koňskou dávku štěstí. Spousta lidí si myslí, že když udělají svoji
dýmku, svět se z nich posere. Ono je to ale naopak, svět sere na ně. Omluvte
tato hrubá slůvka, hordo. Myslete nejenom ven, do světa, ale i dovnitř a dejte
české komunitě kvalitní, rozumně naceněnou dýmku. Tvrdě makejte, vložte do toho
všechno + trochu pokory a může se to vyplatit! Nebo taky ne, že jo.
Pomozte svými nápady posunout české dýmkaření zase o trochu výše. Držím vám
palce a tvořte dál, protože české ručičky jsou zlaté a já se těším na spoustu
nových úplatků pro recenzenty.
3) Dovážej, přebal a dodej
Co potřebujeme? Větší výběr legálního tabáku v ČR!
Jádro pudla se skrývá zde, u nabízeného tabáku. V rovnici růstu českého dýmkaření je to podstatná proměnná. O problematice legálních tabáků a jejich užití v podnicích už jsem se zasnil zde.
Tabákový trh v ČR |
Tabáky nabízené podnikům i koncovým zákazníkům v ČR jsou vskutku
průměrné kvality. Je to bída, když se člověk podívá za hranice a vidí, jaké
chuťovky s výhodnou cenovkou se tam skrývají. Tyto skvosty v podnicích také
naleznete, avšak nabídka bývá nestabilní. Za povšimnutí stojí vlaštovka v
podobě dovezeného Golden Pipe,
jenž už se řadí k těm lepším kouskům, avšak nic kulervoucího. Děkuji tímto
bandě okolo Dobrý tabák s. r. o., dovezte další značky!
Hmm, jak na to? Je to legislativně, kapitálově a komunikačně
náročný proces. Třeba seženete vše potřebné, cool. Pak nastává vyjednávání se
značkami. Myslíte, že jste pro ně nějaké terno, když dýmkařů v ČR je pár set
tisíc a vedle u Fritzů je to několik míčů? Je to těžké, pro mnoho značek nejsme
zajímavým trhem a jiné si kladou takové nároky (minimálně odběr v tunách,
ouch), že je nelze hned tak uspokojit. Uši vzhůru, najdou se i normální a
vstřícní pacholci.
A co takhle produkovat vlastní tabák? Švih a prásk, dobrá
myšlenka! Povedlo se to Medité a dnes má na poli tabákových shotů v ČR malý
monopol. Není to výzva? Taková poznámka bokem, vývoj vlastního tabáku si můžete
i zadat u mnoha továren v Evropě i dalších částech světa. Spousta německých
tabáků se vyrábí v továrně v Polsku, pouze na ně plácnou přebal a uzpůsobí je
přáním zadavatele. Mmm, co s tím uděláš?
Je důležité a nutné nové tabáky dovážet, jinak se zasekneme a
legální podniky budou strádat na úkor těch s pašovanými tabáky. No, ani pro ty
podniky s importovaným zbožím to není žádná procházka tabákovou zahradou. Kdo
by chtěl taky stavět podnikání na množství nelegálního tabáku, který se musí
kreativně fakturovat? Jakmile budou mít podniky dostatek tabáků, aby oživily
nabídku a daly zákazníkům to nejlepší, pak jich bude opět růst jako lysohlávek
po dešti.
U Jupitera, to byla ale plačtivá část! Usušme slzy a dejme se do
díla. Mířeno na velkoobchody, e-shopy, importéry, majitele podniků a lidi se
smělými plány a chutí podnikat.
4) Světové akce/reakce
Co potřebujeme? Více srazů, akcí a reprezentaci v zahraničí!
A jo, jsme boží, máme komunitu dýmkařů a můžeme si nad tím honit trika. Ale i bohové se musí vzdělávat a růst, aby jim Hádés nepodpálil zadky a nezabral si Olymp pro sebe. Za tohle sorry, právě jsem se dodíval na Hercula. Poznejte svět a učte se!
Hned za dveřmi máme Německo a tam 2 dýmkařské festivaly
(ShishaMesse a InterTabac), v Polsku letos jeden nový, v Rusku je HookahBattle
a dýmkařský piknik snad každý měsíc, USA nabídla před měsícem své první expo a
v Jižní Americe to vře neskutečným způsobem. Uvidíte, že navštívit jednu
takovou akci je tisíckrát přínosnější, než poslouchat plky místního dýmkařského
„odborníka“ v čajovně. Já se vydal vydal na ShishaMesse dvakrát a plánuji určitě další výlety. Jeďte jako byznys čávo,
fotograf, sestavte tým pro HookahBattle či jen s trochou zlaťáků vyrazte na
nákupy. Ať už odejdete s penězi či bez nich (ta druhá varianta je
pravděpodobnější), budete zkušenější a váš dýmkařský rozhled se znásobí.
Stánky značek, dýmkaři, ochutnávky! |
A pak tu máme jen krok k našim akcím. Tenhle rok je zatím nadmíru
plodný! Dva ostravské, dva pražské, jeden brněnský sraz a určitě velká spousta
menších akcí spontánního charakteru. Jen tak dále. Co to takhle povýšit na
trochu vyšší úroveň? Investujme svůj um a kontakty, můžeme se inspirovat ruskými
dýmkařskými pikniky. Jsou
to takové srazy na druhou. Organizátoři spolupracují se značkami tabáků a
dýmek, se shisha bary a recenzenty. Není to jen sraz, nýbrž prezentace vodních
dýmek, možnost ochutnávek nových tabáků, mají regulérní program a spoustu
možností zábavy. Megalomanské, já vím. Ale v našich končinách to lze udělat
taky, v trochu odlehčené verzi. Už jsem o tom s pár značkami mluvil. Tož,
recenzenti, e-shopy a další značky, pojďme se dohodnout a vystřihnout pro
dýmkaře akci alespoň celorepublikového charakteru! Zaslouží si to. Je možné, že
to přitáhne pozornost i zahraničních značek, což by byla velká paráda.
5) Pryč se stereotypem
Co potřebujeme? Aby se na nás lidi nedívali jako na chodící
rakovinu, feťáky a underground.
Ano, to jsme přesně my! Jsme?! |
Jak vypadáme, jako dýmkaři, před českou veřejností? „Už zase tu
smradíš? Otevři si alespoň okno,“ říkají rodiče. „Můžeš na mé narozky přinést
dýmku? A ještě flašku, nějaké čipsy a dárek, díky moc,“ říkají kamarádi. „Jedna
dýmka se rovná 100 cigaretám, chraňte vaše plíce,“ říkají lékaři. Pro ty méně
empatické jsme vyhulenci, kteří tráví čas v zamandalovaných čajovnách, sem tam
si přilepšíme hašišem a utrácíme nesmyslné částky za vybavení, protože jsme
řádní závisláci. Naše subkultura je relativně malá a stereotyp se nám nevyhýbá.
Jak z toho ven?
Heh, kombinací všeho výše zmíněného. Rozmanité čajovny s bohatou
nabídkou + pestré příchutě zahraničních tabáků + dýmkařské srazy a
osvětové akce + tvorba dýmkařských produktů (nejen) republikového věhlasu.
Avšak abychom zbourali stereotyp, je potřeba změnit jeho mediální obraz. V
žádném seriálu, filmu či hře jsem ještě neviděl solidně vypadající a správně
fungující dýmku, do psí díry! Šlauch v trnu, kouří se z korunky namísto hadice
atd. Ve videoklipech je to zase coura na couře a dýmka se krčí někde v koutku
(:O). Ono je to celkem jednoduché, nechápu, co u produkce berou za matroš.
Zkusím se čas od času podívat do médií, třeba mi dopřejí hlasu a
já jim mohu do éteru zase poupravit jejich představy o dýmkách, heh. Ale rádio
či Bloger roku je stále málo, chce to něco důslednějšího. A nejenom z mé
strany. Cpěte se s radostí před kamery a ukažte národu, že máme skvělého
koníčka, který spojuje tisíce lidí. Jo a voníme, jsme alchymisté, konstruktéři,
myslitelé a mrakotvorci!
Tohle je podle mně minimum pro to, aby se
české dýmkaření etablovalo a zařadilo vyšší dýmkařskou rychlost. Nemusíme být
pouze srdcem Evropy, ale i srdcem jejího dýmkaření!
Moc hezky napsane. Rozhodne souhlasim a nechapu lidi, kteri si to berou osobne. Chapu, ze se jim styl psani treba dvakrat nelibi, ale delaji sami neco pro tuhle scenu? Nebo jen pro svoje zakazniky, ci pratele? Clanek je urceny cele komunite a nikdo vas nenutil ho cist. Mejte svuj nazor, piste "hate", ale "komu tim prospejete?!". Jsem moc rad, ze se na to psani Jakub nevykaslal a plodi. A to same bychom meli udelat take. TVOR!
OdpovědětVymazatDíky za reakci, Hoane. Je dobré říct, že to bylo zřejmě v reakci na probíraný topic na skupině Dýmkaři, kde jsme se rozešli v názorech na čajovny. Aby to nevypadalo jako vytržené z kontextu :) Budu TVOŘIT! Ještě jednou díky.
Vymazat