Hm, dlouho jsem si nevystřihnul žádnou úvahu! Nyní je vcelku
okurková sezóna a já již delší dobu přemýšlím o českém dýmkaření jako celku a
věru, stále je zde pořádná kupa práce. Ano, dýmkaření je teď trendy. Slovo
trend však neznamená automaticky posun vpřed. Dafuq? Pojďte se zamyslet se
mnou. Co české dýmkaření povýší na novou úroveň?
V krátkosti k tomu trendu, bando. Když to vezmu kolem a polem, dýmkaření je v České republice +– 20 let. Během té doby vyrůstalo v undergroundu čajoven, až dozrálo do podoby, v jakém jej známe dnes. Ve světe internetu se zabydlelo skvěle, a právě tato síť napomáhá expanzi vodních dýmek nejviditelněji. Mé dílo a další projekty se snaží, abyste kouřili lépe než kdy dříve. V každém větším městě vyrostla čajovna či dýmkařský podnik, naše dýmky poutají pozornost v zahraničí a tabáků z různých zemí k nám proudí více než pracovních autobusů s Albánci. České dýmkaření žije a roste. To je správně. Abychom se zařadili mezi dýmkařské velmoci, chybí nám několik věcí. A Kubík vám jich pár vypíchne.
1) Znovuzrození čajoven
Co potřebujeme? Lepší kvalitu dýmkaření v čajovnách!
Trochu jim ujíždí vlak, co? Minimálně v oblasti dýmkaření je tomu
tak. Čajovna je místem, kde se většina z nás s dýmkařením seznámila. Pokud
nepočítáte dýmku od hodného strejdy Ibrahíma z vaší dovolené v Egyptě. Je
pravda, že koncept čajovny nebyl vždy jen o vodních dýmkách, ale z ekonomického
hlediska na ně spousta čajoven spoléhá. Podle toho by to taky mělo vypadat, že?
Ne. Většina dnešních čajoven stále žije v roce 2007. Al Fakher a Nakhla all the
way, přibylo k tomu jen Medité. Dýmky Top Mark, Aladin. Papírové, sem tam
silikonové hadice. Čtyři roky zvětralé, „čerstvé“ čaje a blátivý kuskus (slza
ukápla). Neochota učit se novým věcem. Čajovna bývala nositelem dýmkařského
zážitku. Dnes ji z tohoto piedestalu vytlačují shisha bary, lounge a dýmky
integrované do všemožných podniků.
Když se podívám do nabídky většiny čajoven... |
Vést v dnešní době legální, tabáky i dýmkami narvaný a dobře
situovaný podnik není žádný med. Většina podniků je postavena před volbu,
jestli dělat průměrný podnik v souladu se zákony či rozvířit vody ilegálního
tabáku a narvat do toho maximum. Čajovny se v tomto ohledu drží spíš při zemi.
Co lze udělat jinak?
Vyvětrejte si, odežene to pryč ten odér ze zatuchlých koberců a
vonných tyčinek. Český dýmkař se změnil, jeho nároky na kvalitu vzrostly.
Uspokojte jeho potřeby. Když nelze soupeřit s pašovaným tabákem, nabídněte
alespoň kvalitní dýmkařské vybavení, pravidelný servis, jednou za čas
ochutnávku zahraničního tabáku. Nebudu vám radit jak na čaje, od toho jsou
povolanější mistři. Oživte svůj koncept, čajmeni. Je ve vašem městě problém dát
si dobrou dýmku, než zakručí bříško k obědu? Upravte provozní dobu. Všímáte si,
že se všude rojí pracanti s notebooky? Nabídněte jim k práci dýmku, nakorběte
wi-fi a připravte jim sezení tak, aby mohli pohodlně, u dýmky a čaje, pracovat.
Nechodí k vám lidi na dýmky? Vezměte je k nim formou různých pop-up projektů
(tvl, kde já na to chodím), festivalů a kulturních akcí.
Česká čajovna je světový unikát. Když už jsme tady 20 let něco
budovali, nenechme to zakrnět a zmizet. Ten příslovečný vlak ujíždí a další už
možná nepřijede. Změna je život, tak se přizpůsobte a pracujte na sobě, neboť
silnější pes mrdá a počet dýmkařů narůstá. Když jsme u toho, dýmkařů je stále
nejvíce v čajovnách. Nabídněte jim dobrou dýmku a uděláte pro růst této
komunity mnohem více než písmenka potící bloger.