neděle 12. listopadu 2017

Dýmkař v USA #3 - HookahJohn

Dnes vám povím příběh o dýmkaři, který změnil americký dýmkařský průmysl. John Naddour, alias HookahJohn, začínal s malým krámkem, několika mosazkami a bednou RZU. Dnes je to jeden z nejznámějších dýmkařů na světě, zapálený prodejce (hoří hlavně pro své produkty, lol), videorecenzent a celebritka světa vodních dýmek. 

Fíha, kde začít? John je původem z Libanonu, i když z nějakého důvodu jsem si myslel, že je Armén.  Aktuálně žije s rodinou v Kalifornii na předměstí Los Angeles, má rád formule, vodní dýmky a dobré víno. Vyprávěl mi o nočních tazích v Bejrútu i dýmkařských session při zemětřesení. Svého syna do školy nevozí, protože nechce, aby jeho kamarádi zjistili, že jeho táta je TEN HookahJohn. Prý by po něm vyžadovali tabák a John nechce, aby byl jeho syn takto šikanován. Může být! Toliko k lidskému bulváru a nyní k jeho dýmkařským eskapádám.


Honzíkova cesta

Young Thug
(zdroj: facebook.com/Hookahjohn)
John poprvé vstoupil do dýmkařského byznysu v roce 2008. Taková kopírka, zrovna v ten rok jsem začal s vodní dýmkou i já! Pff, nebavka. Honzík tedy spustil první shop, který se tehdy jmenoval Chronic Hookah Store. Poté rozjel e-shop hookahjohn.com a následně oba projekty sloučil pod nově vybudovaný brand HookahJohn. Ve slavné YouTube éře Star Wars Kida a Charlie bit my finger přidal i John trochu oleje do ohně svým prvním videem (barista lvl 9000)! Ano, již od pravěkých dýmkařských dob Honzík recenzuje, streamuje a svým ikonickým „Hi, this is John with hookahjohn.com“ uvádí více než 370 (!!!) videí o dýmkách, tabáku a jeho nabíjení. Mrkněte na to, je to místy slušný bizár (John labužnicky žhaví jedno RZU za druhým, yummy!).

Dobrá, to máme dýmkařský e-shop a recenzentskou aktivitu, to přeci dělá kde kdo. Co teda Johna vystřelilo na dýmkařský Everest? Vlastní produkty, přátelské vztahy s výrobci, zákaznický servis a marketingový kult osobnosti, který se kolem něj utvořil. Jako upřímně, je fakt dobrý. John provozuje úspěšný e-shop, nabízí vlastní produkty, importuje a dále nabízí dýmky z Evropy a Ruska, točí videa, uspořádal dýmkařské Hookah Expo Worldwide v Las Vegas (nakonec jen 500 lidí a ztráta pár desítek tisíc dolarů, ale položil základní kámen, ty Mongol), stal se porotcem v Hookah Battle, přijal roli dýmkařského experta v epizodě pořadu Bar Rescue a na okruzích si to sviští v autě úrovně NASCAR.

VLASTNÍ PRODUKTY

Harmony, Trimony, whatever
(zdroj: hookahjohn.com)
Nemyslím, že by John ručně patlal tisíce korunek či pletl látkové Narbishe při měsíčku. Nad svými stěžejními produkty má kreativní dohled, diktuje svá přání a podílí se na jejich tvorbě. Vlajkovou lodí jsou jeho korunky – Harmony, Alien, 80 ft., Ferris, Flying Saucer, Trimony a jejich retro edice spolu s novými hybridy. Hojně kopírované, milované i nenáviděné. Osobně nejvíce využívám 80 ft., protože nesežere kilo tabáku a pod alobalem jede jako ďas. Nad zbytkem produktů již takovou kontrolu nemá – jedná se o promývatelné hadice Narbish, zakázkové Bohemian Glass vázy, uhlí a Flavor Saver.
Na své produkty je náležitě pyšný, často je označuje jako vůbec nejlepší na trhu. Nooo, jak které, Honzo!

VZTAHY, NEVZTAHY

John je velmi přátelský člověk, což jsem si ověřil i na vlastní triko při návštěvě Los Angeles. Během let si vytvořil silné konexe a přátelské vztahy napříč dýmkařskou zeměkoulí. Jeden příklad za všechny – John je dobrý kamarád s Ericem, majitelem a výrobcem Tangiers. Jelikož se Tangiers se vyrábí v malých objemech a čerstvý putuje dále, je o něj obrovský zájem. Eric si pečlivě vybírá, komu Tanž střelí velkoobchodně. John ten magický „wholesale“ má, disponuje tedy mnohdy nejširší nabídkou Tangiers na trhu, ať už množstvím balení či šíří nabízených příchutí. Win-win, co říkáte, Mongolíci?

Sarkis a jeho posvátná čepice
(zdroj: facebook.com/groups/500176946845622)
Poté však nastává drama větší, než finále Farmář hledá ženu! Jsou i lidé, kteří Johna jízlivě komentují, urážejí či přímo nenávidí. Někomu vadí jeho příliš sebevědomé jednání, jiným vadí, že zdánlivě nadržuje některým značkám. Opět nabídnu jeden příklad za všechny – bitva titánů mezi Johnem a Sarkisem Gregorianem. Sarkis je majitelem Isis Lounge v Pasadeně a tvoří návody a recenze pro Hookah Unbiased. Ti dva do sebe jednou jako Tom a Jerry. Sarkis má trochu vyšší ego, bůh bohů, dýmkař dýmkařů. Podle něj téměř žádný výrobce nerozumí dýmkaření, naše dýmkaře
označuje za „Slavic newbies“ a vše od Atlantiku po Moskvu jsou levné čínské kopie. Jejich internetová válka je vtipnou, ale nanejvýš zbytečnou záležitostí. John se taky zrovna nezachoval jako formát a živí tuto žabomyší válku facebookovou skupinou Hookah God of Gods (King of Kings), kde postuje ústřižky z jeho komentářů a diskuzí a komentuje je. Chlapci, radši si to vyjasněte někde u dýmky!

THE BEST ONLINE VENDOR

HookahJohn umí prodávat. Využívá k tomu základních marketingových technik, které můžeme v omezené míře vidět i v českých dýmkařských vodách. Produkty ukazuje na videu ze všech stran, furt všechno omakává a bere do rukou, hovoří o jejich vlastnostech, výhodách i nevýhodách. Nikdy nezapomene připomenout, kde si mohou sledující produkt koupit. U něj, samozřejmě :D Používá spoustu barevných plakátů a bannerů, sdílí svůj život se zákazníky i fanoušky prostřednictvím streamů a videí. JE vidět. Nikdy nesejde z cesty a všemožnými argumenty se snaží podpořit jeho produkty tak, aby ve světle ostatních přímo zářily. Jestli je to dobře či špatně, to nechám na vás. Důležité (pro něj) je, že to funguje.

Velmi dobře pečuje o zákazníky, například osobními odpověďmi na jejich dotazy a reklamace. „Wow, odpovídá mi přímo HookahJohn?!“ Ano, tohle vtiskne celé komunikaci sakra jiskru! John je velmi charismatický a mluví k věci, takže se nedivím, že to s některými může mávat jako s anorektičkou ve větru. Pozitivní hodnocení a recenze tedy přibývají. 

JOHN A JEHO PŘÁTELSKÉ KOLEČKO

Stavíme armádu! Z kamarádů, heh. Johna přirozeně sleduje spousta lidí, kteří k němu vzhlíží. Jeho názor má pro ně hodnotu a podobu určitého dýmkařského dogma. Tak to řekl, tak to je. Čašem lidé přejímají automaticky názory těch, se kterými sympatizují, aniž by se nad celou věcí pořádně kriticky zamysleli. Nemyslím si, že by to John dělal úplně záměrně, ale tímto způsobem úspěšně konvertuje fanoušky v zákazníky. Takový přístup rovněž hodně lidí dráždí a v diskuzích lze najít i příměry, že John se Sarkisem si vlastně nemají co vyčítat. Kdybyste chtěli být součástí jeho přátelského kolečka, klikni na myšku (:O).

Dýmkařův koutek feat. HookahJohn

Článek třeba může vyznít tak, že si z Johna dělám prdel, ale opak je pravdou. Já si ho velmi vážím. Je prototypem člověka, který se dýmkařením živí, baví ho to a napomáhá dýmkařské komunitě v mnoha oblastech. Do psí kšíry, vždyť on zná osobně polovinu dýmkařského průmyslu!

V dubnu 2017 jsem ho na ShishaMesse vyloženě lovil. Odměnou byla společná fotka a příslib, že když přijedu do Kalifornie, tu vysněnou společnou dýmku si se mnou dá. O svůj cestovní deníček a pohled na americkou dýmkařskou kulturu už jsem se s vámi podělil, tak teď tu pohádku o Dýmkařském Honzovi.

Tabákový pokoj č. 1
Ano, v Los Angeles jsem se měl potkat s Hookah Johnem, nakoupit vysněný tabák a ponořit se hlouběji do amerického dýmkaření. Vzdálenosti jsou v Los Angeles ohromné, takže i k Johnovi jsem se trmácel ze Santa Monicy přes 3 hodiny. Jelikož jsem neměl americkou simku (ty kokos, 30 USD radši utratím za tabák), tak jsem si cestu vyscreenoval předem a doufal v to, že se rychle zorientuju a žádný bus neujede. Tvrdě jsem narazil. V ulicích Los Angeles by se tak rychle nezorientoval ani hipster cítící fair trade kávu. První dva autobusy v klidu, třetí autobus měl zastávku někde mezi nevím-kde-to-sakra-je a vysokým mrakodrapem. Než jsem tam dojel, autobus mi odjel před nosem. Rychle jsem nasedl na spoj s podobnou trasou a co se nestalo? Dojel jsem do pekla, a to doslova. Bus mě dovezl do Comptonu. Snoop Dogg, Dr. Dre, NWA, zbraně, vraždy, afroameričané úplně všude? Jo, dojel jsem do Comptonu, vystoupil a byl tam jediný běloch. Takové bobky jsem měl naposledy, když se zubař začal zmiňovat o vytrhnutí osmiček. Nehledě na cenu jsem aktivoval data, zavolal Uber a nechal se dovést přímo do Tustinu, kde tábořil John. Uff, to byla cesta. A teď to hezké.

Mmm, Tangiers
Dorazil jsem k Johnovi. Chvíli jsme na sebe mžourali, nesměle jsem ze sebe vykváknul, že jsem nějaký Kuba z České republiky, potkali jsme se na Messe a tak nějak jsme se domluvili na dýmku. Honzovi svitlo a uvítal mě v hookahjohn.com. Wow, tak tady se děje všechna ta magie. Lítal jsem tam jako motýl Emanuel po radioaktivním máku, chtěl jsem vidět všechno a hned. John se tomu pousmál, namítl, že není kam spěchat a nejprve posedíme s dýmkou. Zeptal se mně, na co mám chuť. Poprosil jsem o Orange Keef od Ugly, což je velmi hajpovaná příchuť na amerických skupinách. „Hej XYZ (jméno už si nepamatuju), odepiš ze skladu 100g Orange Keef, jdeme nabíjet.“ Holy shit!

Smiiiiile
Dostal jsem Wookah a na výběr z trilionu korunek. Sáhl jsem po jedné, kterou jsem dosud neviděl. Ten phunnel vypadal hodně zajímavě, tak jsem tasil telefon, že jej nejdřív vyfotím. „Oh, nonononono, povídá John.“ Ukázalo se, že je to jeden z jeho tajných prototypů a k úniku nesmělo dojít. Grhh. Nevadí, nabil jsem Orange Keef, John nabil Tanž a usedli jsme v jeho kanclíku. U dýmek jsme prokecali téměř 2 hodiny. Zajímal mě jeho pohled na dýmkaření, začátky podnikání a názor na různé značky napříč trhem. Pak následoval můj příval otázek, prostě jsem mlel jako o život. Odpovědi na tyto otázky tvoří z větší části celý tento článek. A pak přišla jeho magická otázka. „Chceš se tady porozhlédnout?“

A viděl jsem tohle.


Závěr

HookahJohn je jednou z ikon současného dýmkaření. Jeho přínos, hlavně americkému dýmkaření, je nesporný. Působí na mě jako upřímný, přímočarý člověk, který už toho v dýmkaření hodně viděl a zažil. Ano, jako každý člověk má svoje chyby a určitě bych z něj nedělal jakousi modlu. Nicméně jeho produkty, videa a sbližování dýmkařského světa mohou našemu i celosvětovému dýmkaření poskytnout další cenný pohled, ze kterého se můžeme poučit nebo jej zavrhnout. Oujé!

John přijal pozvání do České republiky. Ukažme mu, že je tady dýmkaření jako doma a máme jemu i světu co nabídnout :)


Žádné komentáře:

Okomentovat