sobota 22. září 2018

InterTabak 2018

Byznys, oujé. Praděda všech kuřáckých veletrhů – InterTabak – se koná letos již po 550. Maras! Zavítal jsem na něj poprvé a rozdíl oproti ostatním dýmkařským veletrhům je skutečně znát. Hlavní změnou budiž přítomnost snad všech myslitelných kuřáckých produktů, nejenom vodních dýmek.

Another fair, another hookahs
Dortmund budiž pochválen, i když je ukrutně daleko. Strávili jsme na cestě dlouhých 14 hodin, protože jsme vkouřili do snad všech kolon, které Německo nabízelo. Včetně dvou zastávek na dýmku, přirozeně. Najít poté na předměstí knajpu, ve které by vyvařovali ještě v 1 ráno, byl taky celkem nadlidský úkol. Ráno poté jsme netradičně stepovali před branami mezi prvními, což nám bylo stejně k ničemu, protože ještě nevydávali exhibitors id. To až o hodinu později a na opačné straně veletržního komplexu. Plus začalo pršet. Tomu ránu nic nechybělo.

Připojil jsem se ke kamarádům z Shanti, Shisha Original a Marvin smoke a vzali jsme s sebou pouze několik málo produktů, o to byly ale zajímavější. Černé SOčko, Mood, nové modely Klifides i čerstvě eloxované Marvin smoke Alu. Protentokrát bylo možné přenechat větší část handrkování a prodejů distributorovi, bylo tedy více času na průzkum okolí. A že je docela rozlehlé – 8 hal narvaných kuřivem!

„Klidný“ byznys

Arabský hip-hop hraje na minimum, uličky mezi budkami jsou průchozí, neviděl jsem tu jedinou teplákovou soupravu. Tahle akce bude zřejmě ze sofistikovanějšího těsta – sám se tu plazím v sáčku, lakýrkách a košili. Tohle je B2B akce, což znamená, že ke vstupu potřebuješ IČO, pi*o. Tím pádem je tu méně lidí a větší klid na průzkum! Tolik k povaze veletrhu.

Výstavní plocha je vskutku obrovská. Dýmky zabírají jednu celou halu a pár dýmkařských stánků skončilo i mezi doutníky, rumem a vláčky. Ostatní haly nabízí právě tohle plus cigarety, fajfky, papírky, designové obaly na kuřivo, zdravotní agitace včetně poradenství při odvykání a tak dále. Osazenstvo dýmkařské haly je stále stejné, byť lépe oblečené. V doutníkové hale posedávají aristokraté. Vestičky, cvikry, kapesní hodinky, voskované kníry, cilindry a hedvábné šátky – to vše je k vidění. Trošku fouňové, ale ty bary s rumem jim můžem závidět.

Ale tohle je nádhera!
Produktové vakuum

Pokud firma pendluje od jednoho veletrhu k druhému, moc času na inovace nezbývá. To je můj názor a mnoho firem zde jej potvrzuje. Ono se to nezdá, ale jen v tomto roce jsem byl na neexistujícím veletrhu, na ruské Hookah Club Show, na ShishaMesse ve Frankfurtu a dnes v Dortmundu. Mezi tím byla velká expa v Brazilii, Španělsku, USA a další jiné v Rusku a na Ukrajině. Pokud jsem světová značka a jezdím na ověřené veletrhy, tak to mám 2–6 veletrhů ročně, což si žádá čas na přípravu, otroky a hodně zlaťáků.

Třeba takové Wookah. Ve vitrínce sedá prach na plaketu Produkt roku 2015 a já dychtivě hledám nějakou novinku. 

„Aaa, vlastní tabák. Ten už tu byl na začátku roku, jsou k dispozici nějaké nové příchutě?“
„Nope.“ 
„Ok, dobře, vidím, že tu máte vaši HMS korunku. Stále je to prototyp?“ 
„Ano a ještě dlouho zůstane, dáte nám nějakou zpětnou vazbu?“

Tak jsem chvíli kouřil. Podívat se na samotnou korunku bez tabáku a uhlí mi nebylo dovoleno, byli tajemní jako hrad v Karpatech. Stoupl jsem si alespoň na špičky a čekoval ten vnitřek. Prostoru dostatek, vlezou se tam prý až 4 uhlíky zlatého standardu (26 mm). Dotázal jsem se na manipulaci a zkusil jsem vzít korunku za nohu. 

*zvuk škvařícího se masa* Aaaaau! *zvuk nadávajícího Kuby*

Ehm, za manipulaci mají velké uškvařené mínus. Když jsem se nevěřícně otočil na člověka z Wookah, pouze se usmál a řekl, že oni na to používají azbestové rukavice. „Mm, takže předpokládáte, že vaši zákazníci tyhle azbestové rukavice mají doma, chápu to správně?“ To prý asi ne, ale možná přidají rukavici do balení. OMG. Jako bolestné jsem dostal tašku plnou polských krovek a dva vzorky tabáku, oujé.

A tak to tady funguje. Tabákové společnosti zde, k mé radosti, představují nové příchutě a z toho mám radost! Dýmkařské společnosti dovezli povětšinou jen nové vzhledy, lehce upravený design stávajících dýmek a něco málo hostesek. Tak co tu máme?

Hostesky #1
Hostesky #2
SWEESHA

Tahle dýmka ze země helvetského kříže není žádnou novinkou, nicméně teprve dnes jsem si ji omakal pořádně. Vzhledem je něco mezi kávovarem Nespresso a požárním hydrantem. Už jen tohle mě odradilo, ale majitel mě hned drápnul za ruku a jal se vysvětlovat každou část dýmky dopodrobna. Z dlouhého monologu mne vytrhla až názorná ukázka hodu dýmkou o zem. To jsem zbystřil, protože by měla být na cucky, že jo. Dýmka se však odrazila od gumového podstavce a já jsem několikrát s nadšením třískl dýmkou o zem. No, a to je tak asi všechno za tuhle dýmku.

Královna krásy
ODINSON

Nový brand z tabákové rodiny Kismet Noir, který hrábnul do severské mytologie. Blend dark cured tabákových listů ze Skandinávie tomu má dát punc kvality, příchutě jsou jednoduché a vyvážené, branding perfektní. Chuťově se to podobá právě Kismetu. Zkusil jsem čtveřici příchutí a byl jsem spokojený, žádná přehnaná chemie ani škrábání v krku. Thor approves.

Valhalla is coming
AFZAL STRONG

Zaujal mě holý fakt, že i Afzal se přidal na Temnou stranu. Jestli udělají černý Pan Raas, tak to někoho zabije. Strong tvoří čtyři lajny podle příchutí, tabákového blendu a síly. Vyzkoušel jsem Mango Tango a Spicy Mint, to první mile překvapilo sladkou chutí, to druhé podivnou skořicovou mátou. Cut je hrubší, melasy strašně moc a netradiční bílé balení zajímavě rozvíjí grafickou identitu Afzalu. Dostal jsem vzorek, který jsme otevřeli a čtveřice z nás se málem doblila. Vonělo to jako mix asfaltu s pomerančem. Ehh, tak to je zklamání.

Bíle balení je skvělé, ale chce to ještě zamakat, hoši indičtí!
ADALYA BLACK

Černou novinku má i Adalya. K této značce jsem lehce skeptický, protože námi dříve oblíbený tabák již několikrát zeslonila. Black lajna je prochcaná melasou, což je u Adalyi krajně neobvyklé. Začínají s 12 příchutěmi – Black Peach, Orange, Dragon, Lemon, Voodoo, Tea, Dark Forest, Double Mint, Cane Mint, Horchata, Lemon Berry a Double Apple.

Tabákový ocas je slabý, silově se to podobá Dead Horse. Black Tea byla pecka a Lemon Berry naopak zklamal. Rozhodně stojí za prozkoumání.

Pim pam pum, černotka
4 ELEMENTS

Německá černota, jenž se odkazuje na matku přírodu. Pouhé 4 příchutě reprezentují základní živly – vodu, oheň, zemi a vzduch. Paradoxní je, že matku přírodu naopak škubou o dřevo, ze kterého vyrábějí malinké sudy. Ty sudy slouží jako obal na tabák, což sice vypadá stylově, ale přijde mi to jako plýtvání. Chutnal mi Vzduch s Vodou, což je vlastně Led, jak mi bylo vysvětleno. Majitelé i personál mají zábavné drogy, kde se dají koupit?

Tabák v sudu zažene nudu
Proč (ne)jet na InterTabak?

Tahle akce má dlouhou tradici a určitě ji nedrží na živu vodní dýmky, což je vidět. Do Dortmundu se vydejte v případě, že s dýmkami podnikáte a chcete zde vyždímat nějaké kontakty, slevy a tak podobně. Pro koncového zákazníka je to vcelku k ničemu, protože se potáhne několik stovek kilometrů na akci, na které mu nic neprodají. No fakt, tady se oficiálně nesmí prodávat tabák. Na tento veletrh jsem se chtěl vždycky podívat, proto to pro mě smysl mělo. Navíc je tu legrace, po téměř 4 letech ježdění na všechny možné veletrhy už znám spoustu duší z dýmkařského světa a tady s nima můžu pokecat a zakalit si! Jdu si puffnout, adios.

Proč jet na InterTabak? Mají tu vláčky!

2 komentáře:

  1. Ahoj. Chtěl bych se vydat na Shisha messe do Berlína. Chci se zeptat jestli to za to stojí?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud jsi ještě na podobném veletrhu nebyl, určitě je to dobrý zážitek. Přečti si další mé články z veletrhů, mám tam i ten z Berlína :)

      Vymazat